Årlig almedalskritik bygger Lakomaas personliga varumärke

ALMEDALEN. Varje år kommer ett antal kritiska inlägg i debatten om Almedalen så också i år. När jag kollar tillbaks i tiden kan jag se att en av debattörerna Erik Lakomaa lämpligt skriver och säger samma sak varje år; 2009  29/6 i SvT, 2010 30/6 i Dagens Samhälle, 2011 27/6 i SvD Brännpunkt, 2012, 2013 25/6 SR. För  att nu i år 2014 24/6 i Dagens Samhälle återigen sagt samma sak igen:

”– Almedalen är bortkastade pengar”. ”– Vill man nå ut med ett budskap väljer man lämpligen ett tillfälle då konkurrensen är mindre.””– Att medverka i Almedalen är ett råd som ingen seriös kommunikationsrådgivare skulle ge till sina kunder.

Varje år leder artikeln / utspelet till samma uppmärksamhet och startar en diskussion där Lakomaa får en självklar plats i debatten. Finurligt.

Det är inte långsökt att tänka tanken att Erik Lakomaa helt enkelt bygger sitt eget namn genom att vara den som skickar in sin debattartikel i slutet av juni varje år till SvD eller Dagens Samhälle med ungefär samma argument varje gång och därmed får vara den som bär kritiken av Almedalsveckan.

Vi har en strategi vi jobbar efter som inte handlar om kortsiktig exponering i media. Därför blir hans kritik tämligen irrelevant. I år valde jag att svara Lakomaa i Dagens Samhälle med artikeln: Därför vänder vi inte Almedalen ryggen.

Inlägget publicerat av av Thomas Hartman och kan vara pingat på intressant och twingly. Mer politik hittar du på Netroots och hos Politometern - Håller du med eller tycker du något annat eller vill tipsa om något. Varför inte lägga en kommentar?

Thomas Hartman

Comments

Publicerat av

Thomas Hartman

■ THOMAS HARTMAN är skribent, kommunikationsrådgivare och uppskattad föredragshållare om internet, politik och medias makt. Han är förtroendevald i bl.a kommun och landsting sedan tjugotalet år och har jobbat som marknadsförare, regionchef och pressekreterare bland annat vid utrikesdepartementet i regeringskansliet. Tidigare har han bland annat jobbat som regionchef för Stiftelsen Sverige i Europa och som marknadsförare. För att nå honom maila jthomas.hartman@gmail.com