Dags för Sveriges mest kreativa knytkalas

20140603-011704-4624521.jpg
Det är dags för Sveriges mest kreativa knytkalas – eventet Mötesplats Lycksele, den 4-5 juni.

– En unik kraftsamling där idéer på ett konkret sätt omvandlas till koncept och prototyper för att sedan bli tjänster och produkter, säger Thomas Hartman, kommunikationschef på Region Västerbotten.
Under Mötesplats Lycksele kommer även årets bästa innovationer röstas fram.

Årets tema är ”Kulturdriven tillväxt” och har förstås en koppling till att Umeå år årets kulturhuvudstad i Europa.
– Vi behöver förändra de felaktiga bilderna och myterna om Norrland. Alla är inte som i filmen ”Jägarna” och vi är inte en tärande utan närande del av Sverige. Men förändringen kan vi bara åstadkomma själva, menar Hartman.

Mytbildningen är dock ingenting unikt för Norrland.
– Alla regioner lever med en nidbild. Göteborg har exempelvis bestämt sig för att betyda mer för Sverige än Kal, Ada och buskis. På samma sätt kan vi göra i norra Sverige.

Mötesplats Lycksele syftar dock inte enbart till att förändra attityder. Långt ifrån. Ambitionen är att vitalisera regionen, framtidssäkra dess attraktionskraft och vidareutveckla innovationsklimatet för en hållbar utveckling,
– Vi vill skapa engagemang. Sätta igång tankar, diskussioner och samhandling mellan relevanta opinionsbildare. Skapa ett medborgardrivet utvecklingsarbete där alla ges chansen att bli delaktiga.

Målet är att utveckla hela länet. Hitta nya former och idéer för en starkare landsbygd.
– Vi vill ha stad och land i balans, säger Hartman.

Mötesplats Lycksele har också föregåtts av ett flertal förevent, bland annat fyra idéverkstäder som är första steget i den så kallade Innovationsloopen. I Lycksele bearbetas idéerna ytterligare för att presenteras inför konferensdeltagarna.
– Det är detta som gör Mötesplats Lycksele unikt. Vi gör någonting konkret av idéerna – på plats. Det är ingen risk för den så kallade konferenssjukan, betonar Hartman med ett skratt.

Under Mötesplats Lycksele jobbar åtta grupper med åtta deltagare i varje grupp vidare för att göra prototyper av idéerna. Grupperna är tvärvetenskapliga och samlar såväl studenter och seniorer, forskare och entreprenörer, designers och programmerare plus en rad experter inom lika områden.

Förra årets vinnare blev VIP-Avatar, en ny patientjournal med visuella inslag som ger en bättre och snabbare överblick av varje enskild individs totala hälsotillstånd.

Mötesplats Lycksele är huvudeventet, den stora kraftsamlingen, som arrangeras i juni varje år. Hit slussas idéerna, från Idéverkstäder till Utvecklingsverkstäder, för att bli prototyper, produkter och slutligen företag.

Projektet är en viktig och långsiktigt satsning för att utveckla regionen. Tillsammans skapar hundratals människor – från näringsliv, politik, akademi, allmänhet och det civila samhället – en arena som glöder av utmaningar, nya grepp och lösningar.

Information

Thomas Hartman
Kommunikationschef
thomas.hartman@regionvasterbotten.se

Presskontakt

Mia Ahlstrand
TRAB för Region Västerbotten
mia@riklund.se

Inlägget publicerat av av Thomas Hartman - Håller du med eller tycker du något annat eller vill tipsa om något. Varför inte lägga en kommentar? ■ THOMAS HARTMAN är skribent, kommunikationsrådgivare och uppskattad föredragshållare om internet, politik och medias makt. Han är chef för Kommunikation och externa relationer vid Region Västerbotten. Han är förtroendevald i bland annat kommun och landsting sedan tjugotalet år och har jobbat som marknadsförare, regionchef och pressekreterare bland annat vid utrikesdepartementet i regeringskansliet. Tidigare har han bland annat jobbat som regionchef för Stiftelsen Sverige i Europa och som marknadsförare. Han är medförfattare till boken Vem bryr sig - en bok om Sverige. Hjalmarson och Högberg förlag. Stockholm. För att nå honom maila jthomas.hartman@gmail.com





Thomas Hartman

Comments

Författare: Thomas Hartman

■ THOMAS HARTMAN är skribent, kommunikationsrådgivare och uppskattad föredragshållare om internet, politik och medias makt. Han är chef för Kommunikation och externa relationer vid Region Västerbotten. Han är förtroendevald i bland annat kommun och landsting sedan tjugotalet år och har jobbat som marknadsförare, regionchef och pressekreterare bland annat vid utrikesdepartementet i regeringskansliet. Tidigare har han bland annat jobbat som regionchef för Stiftelsen Sverige i Europa och som marknadsförare. Han är medförfattare till boken Vem bryr sig - en bok om Sverige. Hjalmarson och Högberg förlag. Stockholm. För att nå honom maila jthomas.hartman@gmail.com