Svar: Kulturdriven tillväxt är bra för alla

Jag svarar på en insändare i Norran om Västerbotten på Grand Hôtel och årets tema.

Umea2012-740x416
Jag svarar på en insändare i Norran omVästerbotten på Grand Hôtel och årets tema. Svar på insändaren Västerbotten är mer än Umeå, Norran 27 -01-2014

För 24:e året i rad arrangeras Västerbotten på Grand Hôtel, ett arrangemang som når stort intresse och bidrar till att vi kan bygga relationer vi som län har nytta av.

Varje år väljer arrangörerna; Region Västerbotten och Länsstyrelsen, efter kontakt med ett stort antal länsaktörer, ett tema för året. Årets tema, kulturdriven tillväxt, sammanfaller som skribenten uppmärksammar samtidigt som kulturhuvudstadsåret i Umeå. Tidigare har vi bland annat fördjupat oss inom innovationer och talang- och kompetensförsörjning.

Hur programmen skapas är ingen slump utan resultat av mycket medvetna val. Vi strävar efter geografisk balans och ser till att vi ställer fler kvinnor än män på scenen. Årets konferencier är verksam i Skellefteå och åtta av 16 programpunkter är inte Umeårelaterade.

Som en av arrangörerna bakom Västerbotten på Grand Hôtel har vi ett ansvar att skapa ett arrangemang som gör nytta för Västerbotten och dess varumärke. Kulturdriven tillväxt är ett brett begrepp som sträcker sig längre än kulturhuvudstadsåret och har stor betydelse för regionens utveckling och välfärd. Bara turismkonsumtionen i Sverige relaterad till kultur ökade med 14 % mellan 2011-2012. Detta är viktiga siffror vi på bästa sätt försöker ta till vara på.

Region Västerbotten jobbar mer aktivt än någonsin med att öka vår tillgänglighet i länet. Ska man med ett ord sammanfatta allt vi jobbar med så är det ”utveckling”. Detta oavsett om vi jobbar för att Norrbotniabanan ska byggas, för att förändra attityder till psykisk ohälsa eller för att öka nyttan av världens bästa bredband. Människor, organisationer, företag och samhälle ska växa.

En del av detta viktiga arbete är att hela länet hjälps åt med länets marknadsföring. Här har Skellefteå väldigt mycket att bidra med som både Västerbotten och Norra Sverige kan vara stolta över.

Flera bra exempel framkom exempelvis på Alvargalan i fredags där vi också deltar.

Thomas Hartman
Kommunikationschef, Region Västerbotten

Inlägget publicerat av av Thomas Hartman - Håller du med eller tycker du något annat eller vill tipsa om något. Varför inte lägga en kommentar? ■ THOMAS HARTMAN är skribent, kommunikationsrådgivare och uppskattad föredragshållare om internet, politik och medias makt. Han är chef för Kommunikation och externa relationer vid Region Västerbotten. Han är förtroendevald i bland annat kommun och landsting sedan tjugotalet år och har jobbat som marknadsförare, regionchef och pressekreterare bland annat vid utrikesdepartementet i regeringskansliet. Tidigare har han bland annat jobbat som regionchef för Stiftelsen Sverige i Europa och som marknadsförare. Han är medförfattare till boken Vem bryr sig - en bok om Sverige. Hjalmarson och Högberg förlag. Stockholm. För att nå honom maila jthomas.hartman@gmail.com





Thomas Hartman

Comments

Författare: Thomas Hartman

■ THOMAS HARTMAN är skribent, kommunikationsrådgivare och uppskattad föredragshållare om internet, politik och medias makt. Han är chef för Kommunikation och externa relationer vid Region Västerbotten. Han är förtroendevald i bland annat kommun och landsting sedan tjugotalet år och har jobbat som marknadsförare, regionchef och pressekreterare bland annat vid utrikesdepartementet i regeringskansliet. Tidigare har han bland annat jobbat som regionchef för Stiftelsen Sverige i Europa och som marknadsförare. Han är medförfattare till boken Vem bryr sig - en bok om Sverige. Hjalmarson och Högberg förlag. Stockholm. För att nå honom maila jthomas.hartman@gmail.com