Twitter – Ett nytt sätt att tänka för företag och myndigheter

TWITTER. Idag kan jag rekommendera siten Spoon som på ett bra sätt fångar den logik som gäller för Twitter. Jag har sett många exempel där twittrandet skapar huvudvärk för organisationer. Men oftast beror det på felaktiga förväntningar och ett konservativt sätt att se på sin kommunikation. Spoon listar tre viktiga framgångsfaktorer:

1. Var kontinuerlig
På Twitter pågår ett ständigt samtal och den som är tyst försvinner i mängden. Twittra regelbundet, om relevanta saker, och se till att du syns och hörs.

2. Var relevant ­– och tramsig
På Twitter surrar tusentals ämnen hela tiden. Företag bör därför vara noga med att prata om saker som berör verksamheten och intresserar målgruppen. Samtidigt måste man vara personlig och bjuda på sig själv. Tveka inte att tala om vädret!

3. Skapa relationer
Twitter är inte en anslagstavla eller en megafon utan ett samtal. När kunder ställer frågor förväntar de sig snabba och korrekta svar. Företag måste vara extra noggranna med att alltid kommentera det som sägs om dem och svara på frågor som ställs. Annars kan varumärket snabbt bli lidande.

Inlägget publicerat av av Thomas Hartman - Håller du med eller tycker du något annat eller vill tipsa om något. Varför inte lägga en kommentar? ■ THOMAS HARTMAN är skribent, kommunikationsrådgivare och uppskattad föredragshållare om internet, politik och medias makt. Han är chef för Kommunikation och externa relationer vid Region Västerbotten. Han är förtroendevald i bland annat kommun och landsting sedan tjugotalet år och har jobbat som marknadsförare, regionchef och pressekreterare bland annat vid utrikesdepartementet i regeringskansliet. Tidigare har han bland annat jobbat som regionchef för Stiftelsen Sverige i Europa och som marknadsförare. Han är medförfattare till boken Vem bryr sig - en bok om Sverige. Hjalmarson och Högberg förlag. Stockholm. För att nå honom maila jthomas.hartman@gmail.com





Thomas Hartman

Comments

Författare: Thomas Hartman

■ THOMAS HARTMAN är skribent, kommunikationsrådgivare och uppskattad föredragshållare om internet, politik och medias makt. Han är chef för Kommunikation och externa relationer vid Region Västerbotten. Han är förtroendevald i bland annat kommun och landsting sedan tjugotalet år och har jobbat som marknadsförare, regionchef och pressekreterare bland annat vid utrikesdepartementet i regeringskansliet. Tidigare har han bland annat jobbat som regionchef för Stiftelsen Sverige i Europa och som marknadsförare. Han är medförfattare till boken Vem bryr sig - en bok om Sverige. Hjalmarson och Högberg förlag. Stockholm. För att nå honom maila jthomas.hartman@gmail.com