Stjäl du från hotellrummet? Du är inte ensam.

20120823-111628.jpg
Jag lyssnar på ett mycket intressant föredrag av designern Tom Tack om stölder och marknadsföring och hur det kan kopplas till servicedesign.

11 % av de som åker på resa och besöker ett hotell planerar redan innan för att stjäla saker från hotellet. Forskning visar att det är fler kvinnor än män som beter sig på detta sätt. Prylarna följer med av flera skäl. Det är ett sätt att få maximalt värde från ett dyrt hotellrum som du redan betalt. För vissa handlar det om att skryta och lyfta fram det liv man lever genom att placera designade hotellsaker på exempelvis gästtoaletten.

Det är rätt intressanta siffror han lägger fram.

4 miljoner ”stör ej” skyltar stjäls varje år från hotell.
2,3 miljoner speglar
900 000 dörrknoppar
450.000 mattor

Detta bara på den brittiska marknaden.

Att hotellrummen kostar så mycket beror delvis på att hotellföretagen räknar med stölderna och sätter pris på beteendet.

Med en sådan situation kan hotellen välja olika strategier. En del hotell tar bort logotyper och varumärken från sina saker då de vet att de i sig lockar till stöld.

Bulgari Resort Bali är ett exempel på en semesteranläghning som medvetet väljer en annan strategi. De designar saker (bortsett från TV:n som är för stor att gå ner i väskan) för att bli stulna. De vet att det designade brädspelet kommer att göra nytta som marknadsföring i folks vardagsrum.

Det är ett sätt för marknaden att anpassa marknadsföringen till människors beteende. Nästa steg blir att hitta metoder att exponera reklam i de stulna sakerna när prylen via gps-positionering känner att den är utanför hotellet. Det arbetet pågår.

Thomas Hartman

Inlägget publicerat av av Thomas Hartman - Håller du med eller tycker du något annat eller vill tipsa om något. Varför inte lägga en kommentar? ■ THOMAS HARTMAN är skribent, kommunikationsrådgivare och uppskattad föredragshållare om internet, politik och medias makt. Han är chef för Kommunikation och externa relationer vid Region Västerbotten. Han är förtroendevald i bland annat kommun och landsting sedan tjugotalet år och har jobbat som marknadsförare, regionchef och pressekreterare bland annat vid utrikesdepartementet i regeringskansliet. Tidigare har han bland annat jobbat som regionchef för Stiftelsen Sverige i Europa och som marknadsförare. Han är medförfattare till boken Vem bryr sig - en bok om Sverige. Hjalmarson och Högberg förlag. Stockholm. För att nå honom maila jthomas.hartman@gmail.com





Thomas Hartman

Comments

Författare: Thomas Hartman

■ THOMAS HARTMAN är skribent, kommunikationsrådgivare och uppskattad föredragshållare om internet, politik och medias makt. Han är chef för Kommunikation och externa relationer vid Region Västerbotten. Han är förtroendevald i bland annat kommun och landsting sedan tjugotalet år och har jobbat som marknadsförare, regionchef och pressekreterare bland annat vid utrikesdepartementet i regeringskansliet. Tidigare har han bland annat jobbat som regionchef för Stiftelsen Sverige i Europa och som marknadsförare. Han är medförfattare till boken Vem bryr sig - en bok om Sverige. Hjalmarson och Högberg förlag. Stockholm. För att nå honom maila jthomas.hartman@gmail.com