Reklam: Talande diktatorer. Undantaget då QR koden gör nytta.

REKLAM. Quick Response Code heter en vidareutveckling av streckkoden. Det är en tvådimensionell metod för snabbare avscanning som ytterst kommer från industrin. QR-kod kallas det i Sverige. Koden dyker allt oftare upp och bidrar till dåliga kommunikationslösningar.

Ett meningslöst exempel på detta är när vi 1) först begär att någon ska ladda ner QR-läsaren som app i telefonen. 2) Sedan att vederbörande aktivt ska scanna bilden. 3) Slutligen kommer belöningen för allt jobb.

Nämligen att få din webadress.

Trist. Platt. Tråkigt.

Men det finns exempel där koden faktiskt kan göra nytta. Ett sådant exempel har du i denna kampanj när journalister utan gränser låter diktatorerna tala. Det munnarna pratar om kanske inte direkt passar ihop med det diktatorerna skulle säga i real life 🙂 Men blir ett viktigt budskap som framförs på ett intressant sätt.

Kampanjen kopplar ihop printannons med filmens fördelar. Det är i denna typ av sammanhang QR-koden faktiskt kan tillföra ett kommunikativt mervärde.

THOMAS HARTMAN

 

Inlägget publicerat av av Thomas Hartman - Håller du med eller tycker du något annat eller vill tipsa om något. Varför inte lägga en kommentar? ■ THOMAS HARTMAN är skribent, kommunikationsrådgivare och uppskattad föredragshållare om internet, politik och medias makt. Han är chef för Kommunikation och externa relationer vid Region Västerbotten. Han är förtroendevald i bland annat kommun och landsting sedan tjugotalet år och har jobbat som marknadsförare, regionchef och pressekreterare bland annat vid utrikesdepartementet i regeringskansliet. Tidigare har han bland annat jobbat som regionchef för Stiftelsen Sverige i Europa och som marknadsförare. Han är medförfattare till boken Vem bryr sig - en bok om Sverige. Hjalmarson och Högberg förlag. Stockholm. För att nå honom maila jthomas.hartman@gmail.com





Thomas Hartman

Comments

Författare: Thomas Hartman

■ THOMAS HARTMAN är skribent, kommunikationsrådgivare och uppskattad föredragshållare om internet, politik och medias makt. Han är chef för Kommunikation och externa relationer vid Region Västerbotten. Han är förtroendevald i bland annat kommun och landsting sedan tjugotalet år och har jobbat som marknadsförare, regionchef och pressekreterare bland annat vid utrikesdepartementet i regeringskansliet. Tidigare har han bland annat jobbat som regionchef för Stiftelsen Sverige i Europa och som marknadsförare. Han är medförfattare till boken Vem bryr sig - en bok om Sverige. Hjalmarson och Högberg förlag. Stockholm. För att nå honom maila jthomas.hartman@gmail.com