Modig reklam. Så bra det kan bli när varan inte är i fokus.

BRA REKLAM. Handen på hjärtat visst finns det mycket reklam som vi alla älskar att ogilla. Trots det köper vi varorna som reklamen säljer. När du står där i butiken har du en inre röst som vägleder dig mot vissa kända märken av tandkräm, blöjor och hudkräm. Reklamen nöts in i vårt huvud utan finess och tycks få avsedd effekt.

Men det finns också reklam som är lockande för fantasin, som känns attraktiv och som framför allt vågar släppa fokus från varan till vad produkten kan åstadkomma.

Ett bra exempel är reklamen för Microsoft Kinect. Kinect är 3D kameran som gör det möjligt att interagera med spelkonsolen Xbox via rörelser.

Microsoft skulle kunna fokusera på sin kärnidé nämligen spelen. Men istället vågar man visa vad produkten kan göra som inte är spel. Samtidigt erkänner Microsoft att de fick helt oväntade tillämpningar som företaget valde att bejaka.

jag kan inte låta bli att gilla denna typ av reklam som på ett självsäkert sätt lyfter produktens potential. Dessutom med relativt snyggt framförande. Dessutom gillar jag företag som låter sina kunder vara medskapande 🙂

215mccan heter byrån som gjorde jobbet tillsammans med Microsoft.

THOMAS HARTMAN

 

Inlägget publicerat av av Thomas Hartman - Håller du med eller tycker du något annat eller vill tipsa om något. Varför inte lägga en kommentar? ■ THOMAS HARTMAN är skribent, kommunikationsrådgivare och uppskattad föredragshållare om internet, politik och medias makt. Han är chef för Kommunikation och externa relationer vid Region Västerbotten. Han är förtroendevald i bland annat kommun och landsting sedan tjugotalet år och har jobbat som marknadsförare, regionchef och pressekreterare bland annat vid utrikesdepartementet i regeringskansliet. Tidigare har han bland annat jobbat som regionchef för Stiftelsen Sverige i Europa och som marknadsförare. Han är medförfattare till boken Vem bryr sig - en bok om Sverige. Hjalmarson och Högberg förlag. Stockholm. För att nå honom maila jthomas.hartman@gmail.com





Thomas Hartman

Comments

Författare: Thomas Hartman

■ THOMAS HARTMAN är skribent, kommunikationsrådgivare och uppskattad föredragshållare om internet, politik och medias makt. Han är chef för Kommunikation och externa relationer vid Region Västerbotten. Han är förtroendevald i bland annat kommun och landsting sedan tjugotalet år och har jobbat som marknadsförare, regionchef och pressekreterare bland annat vid utrikesdepartementet i regeringskansliet. Tidigare har han bland annat jobbat som regionchef för Stiftelsen Sverige i Europa och som marknadsförare. Han är medförfattare till boken Vem bryr sig - en bok om Sverige. Hjalmarson och Högberg förlag. Stockholm. För att nå honom maila jthomas.hartman@gmail.com