Ny facebookdom: Är du livegen lilla vän?

Ny facebookdom: Är du livegen lilla vän?

5 23

 

YTTRANDEFRIHET ELLER LOJALITET? Var går gränserna för yttrandefrihet och att vara som du är? Frågan ställs på sin spets när en friskola i Luleå sparkar sin rektor för hans Facebook-bilder. I dag kommer domen.

På bilderna dansar rektorn i bar överkropp och har klätt ut sig till kvinna.

Det blev riktigt hett om öronen när en journalist såg vilka grupper på facebook rektorn fanns med på. Det hela eskalerade till tidningsartiklar som vinjetterades med ”sexrektorn”.

Jag förstår om det kan vara frestande för arbetsgivare att begränsa vad deras anställda förknippas med. Risken är att bilderna kan få återverkningar på organisationens/ företagets varumärke.

Men det handlar inte bara om bilder.

Nyligen träffade jag på ett exempel där en anställd i en organisation ifrågasatts av sin arbetsgicare kring sina facebookuppdateringar på fritiden.

Vi lever i en ny tid av ökad transparens. Varumärken byggs och kan raseras på en facebook-uppdatering.

Men den sortens internethysteri måste trots detta hållas tillbaka. Människor måste ha betydande frihetsgrader för sin yttrandefrihet. I detta ingår vilka bilder de finns på.

När en lokförare twittrade kritiskt om sin arbetsgivare så fick han inte bara behålla jobbet. Det hela vändes till något positivt och arbetsgivaren uppfattades som lyhörd och öppen för kritik. Det är en betydligt smartare linje för ett företag än att sparka folk för att de har åsikter. Människor måste tillåtas ett aktivt privatliv som inbegriper fler saker än att sitta med knäppta händer i soffan och titta på Aktuellt och förfasa sig över tingens ordning.

Det vänder sig i magen på mig när jag hör den här sortens trakasserier av enskilda. En negativ dom mot rektorn vore förödande för samhället. Det får inte vara okej för ett företag att se sina anställda som livegna.

Att som en av debattörerna i P1-inslaget rekommendera människor att ha två facebook-konton är rent trams.

Internetmoralisterna är ett hot mot mänskligheten. Företag och varumärken som behandlar sina anställda på detta sätt borde bojkottas.

THOMAS HARTMAN

Inlägget publicerat av av Thomas Hartman och kan vara pingat på intressant och twingly. Mer politik hittar du på Netroots och hos Politometern - Håller du med eller tycker du något annat eller vill tipsa om något. Varför inte lägga en kommentar?

Thomas Hartman
Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!
  • Digg
  • MySpace
  • StumbleUpon

Comments

■ THOMAS HARTMAN är skribent, kommunikationsrådgivare och uppskattad föredragshållare om internet, politik och medias makt. Han är förtroendevald i bl.a kommun och landsting sedan tjugotalet år och har jobbat som marknadsförare, regionchef och pressekreterare bland annat vid utrikesdepartementet i regeringskansliet. Tidigare har han bland annat jobbat som regionchef för Stiftelsen Sverige i Europa och som marknadsförare. För att nå honom maila jthomas.hartman@gmail.com

SIMILAR ARTICLES