Stor rubrik borde innebära stort ansvar

MEDIAGRODA. Journalister brukar kunna skylla ifrån sig rätt duktigt då man ifrågasätter rubriksättningen.

MEDIAGRODA. Journalister brukar kunna skylla ifrån sig rätt duktigt då någon ifrågasätter rubriksättningen i en tidning. Faktum är att det är i det närmaste omöjligt att få fram var rubriken kom från när det blir fel eftersom det jobbet görs i tidningens kulisser ofta mitt i natten under sen pressläggning.

Länstidningen i Östersund bjuder exempelvis på ett skönt exempel idag när Socialdemokraternas partiledarkandidat raskt döps om från Håkan Juholt till Torbjörn Juholt.

Det gör knappast nåt denna gång. Det handlar ju bara om ett namnbyte. Någon annan gång kan det vara värre. En felaktig anklagelse. Fakta som dragits till sin extrem som i fallet där Västerbottens Folkblad redan i rubriken avslöjar sin uppfattning över en ännu inte avklarad dom. Eller nåt annat som inte har täckning av den journalistiska texten. Innehållet i artiklarna bär som bekant regelmässigt journalistens namn men rubrikerna har ingen annan ansvarig än möjligen den ansvarige utgivaren (som också brukar vara duktig att bagatellisera och skylla ifrån sig när det blir fel).

Den gode Ingiberg har myntat uttrycket ”With great moustache comes great responsibility”

Man kan också säga att med fet rubrik kommer stort ansvar.

Men det ansvaret finns det däremot ingen som tar.

Inlägget publicerat av av Thomas Hartman - Håller du med eller tycker du något annat eller vill tipsa om något. Varför inte lägga en kommentar? ■ THOMAS HARTMAN är skribent, kommunikationsrådgivare och uppskattad föredragshållare om internet, politik och medias makt. Han är chef för Kommunikation och externa relationer vid Region Västerbotten. Han är förtroendevald i bland annat kommun och landsting sedan tjugotalet år och har jobbat som marknadsförare, regionchef och pressekreterare bland annat vid utrikesdepartementet i regeringskansliet. Tidigare har han bland annat jobbat som regionchef för Stiftelsen Sverige i Europa och som marknadsförare. Han är medförfattare till boken Vem bryr sig - en bok om Sverige. Hjalmarson och Högberg förlag. Stockholm. För att nå honom maila jthomas.hartman@gmail.com





Thomas Hartman

Comments

Författare: Thomas Hartman

■ THOMAS HARTMAN är skribent, kommunikationsrådgivare och uppskattad föredragshållare om internet, politik och medias makt. Han är chef för Kommunikation och externa relationer vid Region Västerbotten. Han är förtroendevald i bland annat kommun och landsting sedan tjugotalet år och har jobbat som marknadsförare, regionchef och pressekreterare bland annat vid utrikesdepartementet i regeringskansliet. Tidigare har han bland annat jobbat som regionchef för Stiftelsen Sverige i Europa och som marknadsförare. Han är medförfattare till boken Vem bryr sig - en bok om Sverige. Hjalmarson och Högberg förlag. Stockholm. För att nå honom maila jthomas.hartman@gmail.com