Ryms Hägglund i Sverkers tunna?

POLITIK. Kristdemokraternas sätt att ta politiska begrepp till affärsvärlden och företagande är inte helt lyckat. Borde de inte få ta konsekvenserna av detta?

POLITIK. Göran Hägglunds kristdemokrater har sannerligen gjort denna sommarens töntigaste utspel när de gick in med skydd för begreppet ”Verklighetens folk”. Genom sin ansökan om varumärkesskydd flyttar dom politiska begrepp över till affärer, företagande och den ekonomiska världen.

KD borde få ta ansvar för detta fullt ut. När den gode Hägglund ringade in vad som låg bakom begreppet fick vi förstå att de enda som inte kan inbegripas i definitionen är den procent (1%) av Sveriges befolkning som utgör dess kulturella elit. Dessa definierar han som den nya överheten.

Men om vi leker med tanken att övriga 99% är verklighetens folk. Är det då inte riktigt uselt att bara lyckas uppbåda ca 4 procent av de människor som utgör basen för det begrepp de registrerat?

Är inte det falsk marknadsföring och något för marknadsdomstolen?

Ryms Hägglund i Sverkers tunna?

THOMAS HARTMAN

Inlägget publicerat av av Thomas Hartman - Håller du med eller tycker du något annat eller vill tipsa om något. Varför inte lägga en kommentar? ■ THOMAS HARTMAN är skribent, kommunikationsrådgivare och uppskattad föredragshållare om internet, politik och medias makt. Han är chef för Kommunikation och externa relationer vid Region Västerbotten. Han är förtroendevald i bland annat kommun och landsting sedan tjugotalet år och har jobbat som marknadsförare, regionchef och pressekreterare bland annat vid utrikesdepartementet i regeringskansliet. Tidigare har han bland annat jobbat som regionchef för Stiftelsen Sverige i Europa och som marknadsförare. Han är medförfattare till boken Vem bryr sig - en bok om Sverige. Hjalmarson och Högberg förlag. Stockholm. För att nå honom maila jthomas.hartman@gmail.com





Thomas Hartman

Comments

Författare: Thomas Hartman

■ THOMAS HARTMAN är skribent, kommunikationsrådgivare och uppskattad föredragshållare om internet, politik och medias makt. Han är chef för Kommunikation och externa relationer vid Region Västerbotten. Han är förtroendevald i bland annat kommun och landsting sedan tjugotalet år och har jobbat som marknadsförare, regionchef och pressekreterare bland annat vid utrikesdepartementet i regeringskansliet. Tidigare har han bland annat jobbat som regionchef för Stiftelsen Sverige i Europa och som marknadsförare. Han är medförfattare till boken Vem bryr sig - en bok om Sverige. Hjalmarson och Högberg förlag. Stockholm. För att nå honom maila jthomas.hartman@gmail.com