Folkrörelserna lever och Ternström ger gåshud

POLITIK. Almedalen handlar om relationer och det märks verkligen på det febrila minglandet. Skulle man ta ett flygfoto över Almedalen och köra filmen i ultrarapid skulle resultatet se ut som en flitig myrstack.

POLITIK. Solen skiner över hamnplan 5. En ny skön dag fylld med härliga människor. Almedalen handlar om relationer och det märks verkligen på det febrila minglandet. Skulle man ta ett flygfoto över Almedalen och köra filmen i ultrarapid skulle resultatet se ut som en flitig myrstack.

För min egen del har veckan så här långt inneburit många gamla och nya bekantskaper. Samtalen som förs handlar om gamla till nya former för engagemang.

Se bara på GS-facket som engagerade 85 000 människor i en värderingsstyrd viral kampanj ”Gemensam Styrka” som gav en bra, kreativ och varm bild av varumärket GS.

Kampanjen ger en spark i baken på de surpuppor som gnäller över att folk inte vill engagera sig. Snarare visar det att folkrörelserna lever – fast i nya former.

En viktig framgångsfaktor handlade om att facket var modigt nog att släppa varumärket och lät människor engagera sig  på sina egna villkor. Sen fick rörelsen liv via människors engagemang och sociala media. Kampanjen visar att det går att engagera människor på ett kostnadseffektivt och smart sätt. Nya former för folkrörelser och människors engagemang alltså. Almedalen är onekligen en viktig mötesplats för att sprida goda exempel för svenskt samhällsliv.

Idag är det socialdemokraternas dag i Almedalen. Mona Sahlin släpper en bok. Torgmötet med Mona Sahlin, Margot Wallström och Solveig Ternström var underbart. Ternströms brinnande engagemang gav gåshud. Frågan är vad det säger om många andra talare. Kanske berodde att hennes tal kom från hjärtat.

Jag har generellt dock inte mycket för denna typ av kortsiktiga utspel med gränsgångare mellan olika partier.

Inlägget publicerat av av Thomas Hartman - Håller du med eller tycker du något annat eller vill tipsa om något. Varför inte lägga en kommentar? ■ THOMAS HARTMAN är skribent, kommunikationsrådgivare och uppskattad föredragshållare om internet, politik och medias makt. Han är chef för Kommunikation och externa relationer vid Region Västerbotten. Han är förtroendevald i bland annat kommun och landsting sedan tjugotalet år och har jobbat som marknadsförare, regionchef och pressekreterare bland annat vid utrikesdepartementet i regeringskansliet. Tidigare har han bland annat jobbat som regionchef för Stiftelsen Sverige i Europa och som marknadsförare. Han är medförfattare till boken Vem bryr sig - en bok om Sverige. Hjalmarson och Högberg förlag. Stockholm. För att nå honom maila jthomas.hartman@gmail.com





Thomas Hartman

Comments

Författare: Thomas Hartman

■ THOMAS HARTMAN är skribent, kommunikationsrådgivare och uppskattad föredragshållare om internet, politik och medias makt. Han är chef för Kommunikation och externa relationer vid Region Västerbotten. Han är förtroendevald i bland annat kommun och landsting sedan tjugotalet år och har jobbat som marknadsförare, regionchef och pressekreterare bland annat vid utrikesdepartementet i regeringskansliet. Tidigare har han bland annat jobbat som regionchef för Stiftelsen Sverige i Europa och som marknadsförare. Han är medförfattare till boken Vem bryr sig - en bok om Sverige. Hjalmarson och Högberg förlag. Stockholm. För att nå honom maila jthomas.hartman@gmail.com

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.