När 15 procent vill ha kamera på toaletten

Jag läser Corren och blir inte särskilt förvånad när jag ser att det stora flertalet tillfrågade i en undersökning i Linköping tycker att bevakningskameror är bra. Det visar sig att 15 procent till och med kan tänka sig kameraövervakning på offentliga toaletter.


INTEGRITET. Jag läser Corren och blir inte särskilt förvånad när jag ser att det stora flertalet tillfrågade i en undersökning i Linköping tycker att bevakningskameror är bra. Det visar sig att 15 procent till och med kan tänka sig kameraövervakning på offentliga toaletter. Argumentet att den som har rent mjöl i påsen inte heller har något att dölja är obehagligt och saknar slut. En totalitär regim med full statlig kontroll är kanske idealet.

Men politiska partier behöver inte göra som allmänheten tycker. Politiken har också en opinionsbildande roll. Se bara på frågan om delad föräldraförsäkring som jag är varm anhängare av. Undersökningar säger att jag har folket mot mig i den frågan. Däremot säger undersökningar samtidigt att människor vill ha ökad jämställdhet. Det är ett tydligt exempel på att politiken misslyckats med att förklara föräldraförsäkringens betydelse för jämställdheten i samhället. Min lösning på detta är inte att hålla upp fingret och bli populist utan att partierna ska ta det opinionsbildande ansvaret. Så kan tillslut folkopinionen förändras.

Politik handlar inte bara om att följa utan också om att leda. Tyvärr tyder valrörelsedramaturgin på en utveckling där det blir allt mer av fingret-i-luften politik. Ett ständigt velande och anpassande till en folkopinion kommer inte att öka respekten för politiken. Snarare utvecklar vi fega politiker som hukar under opinionssiffrorna.

Inlägget publicerat av av Thomas Hartman - Håller du med eller tycker du något annat eller vill tipsa om något. Varför inte lägga en kommentar? ■ THOMAS HARTMAN är skribent, kommunikationsrådgivare och uppskattad föredragshållare om internet, politik och medias makt. Han är chef för Kommunikation och externa relationer vid Region Västerbotten. Han är förtroendevald i bland annat kommun och landsting sedan tjugotalet år och har jobbat som marknadsförare, regionchef och pressekreterare bland annat vid utrikesdepartementet i regeringskansliet. Tidigare har han bland annat jobbat som regionchef för Stiftelsen Sverige i Europa och som marknadsförare. Han är medförfattare till boken Vem bryr sig - en bok om Sverige. Hjalmarson och Högberg förlag. Stockholm. För att nå honom maila jthomas.hartman@gmail.com





Thomas Hartman

Comments

Författare: Thomas Hartman

■ THOMAS HARTMAN är skribent, kommunikationsrådgivare och uppskattad föredragshållare om internet, politik och medias makt. Han är chef för Kommunikation och externa relationer vid Region Västerbotten. Han är förtroendevald i bland annat kommun och landsting sedan tjugotalet år och har jobbat som marknadsförare, regionchef och pressekreterare bland annat vid utrikesdepartementet i regeringskansliet. Tidigare har han bland annat jobbat som regionchef för Stiftelsen Sverige i Europa och som marknadsförare. Han är medförfattare till boken Vem bryr sig - en bok om Sverige. Hjalmarson och Högberg förlag. Stockholm. För att nå honom maila jthomas.hartman@gmail.com

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.