Nej, Sahlin kommer aldrig älskas av högern

Det är många från höger som pratar om våra partifunktionärer.
Jag blir inte klokare av Morians analys när han plötsligt ändrar sig efter ett samtal med Elvy Söderström.
Om nu verkligen Baylan är Sahlins förstahandsval, vilket det trots tidigare uppgifter om motsatsen alltså finns skäl att tro, så handlar i praktiken hela processen om förankring och är inget egentligt val.
Nog för att jag högaktar Elvy som stark politiker i norra Sverige men att Morians inledande analys stod så på gungfly gör mig lite fundersam. Tidigare var ju utlåtandet enkelt; Baylan hade gjort ett ”mediokert” jobb, och var ingen förstahandskandidat. Nu antar jag bara att han är medioker efter Morians senaste revidering.
Nåväl vad han tycker och varför är hans problem att reda ut.
Så långt Morian.
Intressant nog är det många högersympatisörer som samlas kring partisekreterarfrågan. Vissa beter sig ungefär som ett gäng oborstade typer runt en spottkopp i någon serietidning med Lucky Luke.
Somliga lutar sig mot Morians tidigare analys. Andra är mest sura och uttalar sitt förakt och ogillande i största allmänhet.
Det som fångar mitt intresse särskilt är SvD:s kommentar kring Mona Sahlin och hennes 17 ”Va?” i en tidig Tv intervju. Tydligen har högerfolket på svenskan dessutom ett problem med följande:
Uppenbarligen ansåg Mona Andersson/Sahlin att hon var en av alla ”de här vanliga ungdomarna, va”. Att hon var född rakt in i partieliten – pappan var på sjuttiotalet politiskt sakkunnig hos dåvarande bostadsministern Ingvar Carlsson, där han jobbade bredvid Pär Nuders pappa Ants Nuder, samt ordförande för Nacka arbetarekommun och mamman föreståndare för Folkets Hus – vidrörs inte med mer än ett konstaterande att det hjälpt med ”föräldrar som också var politiskt intresserade.”
På grund av Sahlins föräldrars bakgrund i politiken (mamman föreståndare för folkets hus) så får vi lära oss av ledarsidan att Sahlins engagemang inte har något värde.
När däremot Reinfeldt talar om utanförskapet är jag rätt övertygad att SvD:s ledarredaktion både nickar och håller med oavsett vem som är hans föräldrar.
Och så det där med 17 ”Va?”. Snabbt får hon en bredsida med antydningen att hon är illitterat.
Hade det varit bättre om hon istället hade uttalat 6 långa ”öhhh”, haft keps och sugit eftertänksamt på sin pipa?
Då lutar jag mig tillbaks i soffan, sippar på mitt kaffe och funderar på hur den socialdemokratiska partiledare ska se ut som högern egentligen applåderar?
Min slutsats av de samlade kommentarerna vi sett mot socialdemokratiska ledare som Sahlin, Palme och Persson är enkel:
Högern avskyr sossar som inte har rätt bakgrund och högern avskyr sossar som inte är intellektuella. Men högern avskyr också sossar som har “rätt” bakgrund eller är intellektuella.
Kort och gott. Högern ogillar sossar.
Den som alltså väntar sig att någon partiordförande eller partisekreterare ska få uppskattning från höger väntar nog förgäves.
Min slutsats blir då. Låt oss skita i vad högern tycker. Dom kommer aldrig att älska oss eller rösta på oss.
Det högern tycker i dessa frågor och katten gör i lådan kan alltså med lätthet sopas ihop i samma hög.
THOMAS HARTMAN
Så här ska det se ut om högern själv får välja:
[tags] Mona Sahlin, SvD, Gudmundsson, Ibrahim Baylan, partisekreterare, partiordförande, socialdemokraterna, alliansen, moderaterna, samhälle, politik [/tags]
Comments
Powered by Facebook Comments

















26 februari, 2009 - 07:15
En lustig sak som jag lagt märke till. Bruno Reinfeldts ”liv” är borttaget från Wikipeda.
Varför det.
Är det nåt barn till Bruno som skäms över sin fars meriter.
26 februari, 2009 - 08:18
Jag betvivlar att Baylan kommer innebära ett lyft för (s). Tvärtom om tror jag och visar väl återigen de problem Sahlin har med sitt ledarskap.
Kent Persson:s senaste bloggpost…Slutsnackat nu?
26 februari, 2009 - 08:19
Vad är det för problem mer specifikt? Du är moderat va, Kent? Vem hade enligt dig inneburit ett lyft för (s)? Finns det någon?
26 februari, 2009 - 08:54
Svar till Kent:
Jag tror även du Kent har problem med dina
kommentatörer.
För att få de åsikter du efterstävar så utestänger du åsikter.
Så agerar en moderat tysta folket är deras taktik. Manipulerar sanningen och omtalar aldrig den rätta sannigen typiskt högerpolitik.
Det är en sak om Sahlin har problem med sitt ledarskap hon är i alla fall inne o rätt parti med rätt politik.
Hon för inte en politik som slår mest och värst mot de sämst ställda i Sverige.
Ni inom moderaterna jagar sjuka , arbetslösa på ett sätt som fullkomligt strider mot mänskliga rättigheter.
Ni undanhåller i de röda pensionsbeskeden om att pensionärer betalar högre skatt än de i lönearbete, Varför undanhåller ni den sannigen, försöker ni lura pensionärerna.
Arbetslösa, sjuka får också betala högre skatt än de lönearbete. Snacka om att ni vill skapa ökande klyftor.
Dessutom vill ni äga media så att eran förtryckarpolitik inte kommer fram till folket. Dessutom försöker ni att inte omtala det fusk som sker in ex: f-kassan
där ni medverkat till att f-kassan fuskar oerhört med utbetalkning av ersättningar till de som röättsligen har rätt till pengar.
Varför omtalar ni inte det fusk som sker där. När ni var så mån om att omtala det fusk som aldrigt funnits bland sjuka.
Moderaterna är ett förtryckarparti inget annat.
26 februari, 2009 - 09:23
Kent Persson är moderat om ni inte visste. Han har en egen blogg. Han avstänger de som inte är jasägare till hans åsikter.
26 februari, 2009 - 09:44
Tja, Mona Sahlin är väl lite av en svensk Sarah Palin, gillad enbart av en liten hård kärna men väcker förfäran hos många och de politiska motståndarna förundras över hur man har tänkt.
Klart det finns en fascination om man är politisk junkie. Nog finns det socialdemokratiska företrädare man kan känna respekt för, svårt dock med Sahlin.
26 februari, 2009 - 10:02
Vilken sosse känner du respekt för Klotband? Vem skulle vara en bra partisekreterare respektive partiordförande för (s)?
28 februari, 2009 - 07:07
Historiskt finns många man kan känna respekt för: statsmän som Branting, PA Hansson och Erlander. Intellektuella som Sandler, Wigforss, Karleby, Möller. Partiet har genom tiden även haft många andra goda politiska hantverkare.
Tyckte det fanns flera spännande namn i luften inför partisekreterarvalet, Ahlin och Eneroth för att ta två exempel. Juholt räknar jag dock inte dit. Någon tydlig aspirant på ordförandeposten märker jag inte, det var väl lite utav det som var rpoblemet.
Mina syrianska vänner är dock väldigt stolta över Baylan. Och jag blev positivt överraskad av hans framträdande i Aktuellt häromdagen. Men det känns ändå som att han har väldigt mycket att bevisa. För övrigt tycker jag att Göran Erikssons analys i SvD spred ljus. Och det här med att han valdes ”enhälligt”… Menar du att det inte finns några som helst spänningar i partiet?
Klotband:s senaste bloggpost…Dagens citat: vi har hört det förut
26 februari, 2009 - 10:50
Problemet är det fula spel som främst moderaterna håller på med.
man kör med smuitskastning av stora mått. Så gjordes mot Palme, mot Persson. Mot Ingar C.
Taktiken har varit solklar,
smutskastning.
Seriösa politiker som utsätts för sådant tar inte vilken dynga som helst.
Så moderaterna eller högern har egentligen lyckats med själva taktiken.
Däremot är det ett fantastiskt taktiskt grepp att sätta Mona som Partiledare.
Vad finns att smutskasta mot henne.
Hon har fått tillräckligt sedan tidigare så där är det mättat.
Moderaterna har nu ett problem Reinfeldt.
Man plockade snabbt bort Bruno från Wikipeda, och tystnad råder, man har dock media med sig som inte drar stora växlar om sambandet.
Men det må vara värst är väl reinfeldts misstag med alla sina tillsatta ministrar inte minst Schenström och Borelsius och stigö.
Sådant tär på högern. Myglare sedan så myglade ju en annan med bygglov.
Men en sak må jag beundra moderaterna för, Det är deras förmåga att manipulera och sedan hålla masken.
Lögnens mästare är de.
och de är också duktiga på att jobba för taktik istället för solidarisk politik.
Heja Mona du blir bra du duger som du är.
26 februari, 2009 - 10:55
Jag råkar vara sosse och har defenitivt tröttnat på Sahlin. Det kändes hoppfullt när hon valdes men sen dess har det bara gått ut för. I debatt efter debatt har hon varit fruktansvärt svag, inte minst nu senast ifråga om hennes svamliga inlägg om krisen i Saab. Jag hade kunnat köpa hennes stil om det fanns någon skärpa bakom. Tyvärr argumenterar hon på ungdomsförbundsnivå för att hon inte klarar annat. Om inte Mona snart kliver av tåget blir det 4 år till med Reinfeldt. Ett högt pris som tyvärr får betalas av de svaga.
27 februari, 2009 - 12:00
Bra skrivet. Högern gnäller över saker de inte har med att göra.
27 februari, 2009 - 10:49
Märklig debatt Thomas! Högern gillar inte sossar och sossar gillar uppenbarligen inte högern, omman ska döma av kommentarfältet här. Det är kanske därför vi befinner oss i olika partier, vad vet jag. Vad var det egentligen du avsåg med din bloggpost?
Anders Nilsson:s senaste bloggpost…Kniven i ögat.
27 februari, 2009 - 01:30
Jag noterar att högern på olika sätt vill bygga en bild av att Sahlin är ogillad inom sitt eget parti och att hon inte är bra för s. En åsikt som vi högaktningsfullt kan skita i.
Pingback: Kristen vänster närmast toppen! « Kristen Vänster
27 februari, 2009 - 02:13
Vet inte riktigt varför jag fann det här inlägget uppfriskande men det gjorde jag.
Thomas Tvivlaren:s senaste bloggpost…Tvivlaren tackar och bockar
27 februari, 2009 - 03:58
Skånedistriktet och gubbväldet i LO sköter ju smutskastningen och fronderingen riktigt bra, så när du talar om högern så träffar du mitt i prick.
Anders Nilsson:s senaste bloggpost…Kniven i ögat.
27 februari, 2009 - 04:07
Ett bra inlägg T.H! Framför allt ditt YouTube-klipp som en tydlig pik till SvD:s klipp av en ung Sahlin. Att det finns högermänniskor som hatar sossar har jag fått känna av. Jag förstår bara inte detta hat. Jag hatar inte moderater, jag gillar bara inte deras politik.
Alexandra Einerstam:s senaste bloggpost…Finansiell koalition mot barnpornografi
27 februari, 2009 - 04:21
Jag håller med Thomas Tvivlaren. Mycket uppfriskande! Förmodligen beror det på att inlägget lyfter blicken från det trista navelskådande partiet kan hamna i. Det är desto tristare om navelskåderiet och de helt onödiga analyserna av icke-problem tas upp från borgerligt håll.
Smartare då att skriva motioner om hur vi vill ha världen, eller påverka genom att opinionsbilda i debattartiklar som riktar blicken framåt! Eller, för den delen, mot fienden dvs dom som aldrig kommer att gilla oss oavsett hur vi ser ut eller beter oss.
Att ständigt utse sig sig själv som läktarproffs och fastna i att analysera hur laguppställningen ser ut när matchen redan är inne i andra halvlek är trots allt inte riktigt produktivt.
Anders Widen:s senaste bloggpost…Landets absolut tyngsta intellektuella förmågor kliver in och befriar världen från den onda maskinen
27 februari, 2009 - 06:05
Bra analys! Det är ju att använda det enklaste och det simplaste ligger oftast nära sanningen. Det vill till till att vi skärper oss och inte blir defaitistiska bara därför att ett flertal på knuff och andra ställen är borgerliga snillen som naturligtvis ser en chans att redan från början skicka en snorloska mot vår partisekreterare. Likadant måste vi inse att vi lever i en mediakultur där det finns över 100 borgerliga dagstidningar som spyr ut sitt budskap i 3.000.000 dagsex (mot 16 vänster med 600.000 ex). Likadant på TV-fronten där vi visserligen har stabila Public service att hålla oss till men där ett otal privatägda kanaler dominerar utbudet inte minst till de unga. Också har vi egna liksom Jonas som finner odemokratiska frågetecken så snart partiledningen resonerar om en politisk fråga för att nu inte tala om Lotta som tycks ha ett horn i sidan både till Mona och Ibrahim.
Bra rutet Thomas – låt inte de borgerliga ta över ditt eget sinnelag utan räkna med att det som kommer därifrån har en politisk udd ägnad att sticka och skada oss politiskt.
28 februari, 2009 - 02:03
Själv har jag läst många sossebloggar som ställer sig tvivlande till Mona Sahlins förmåga att leda partiet till en seger 2010. Givetvis finns det många som fanatiskt stöder detta val av partiledare, trots att hon är grundligt avskydd bland väljarkåren. Detta visar också ”förtroendemätningarna” som opinionsinstituten då och då publicerar.
Vad gäller Baylan, kan man bara konstatera att det var skolpolitiken som ledde fram till sossarnas valförlust. Nu är förre skolministern er partisekreterare – ett synnerligen korkat val
Och Thomas – mina åsikter räknas, trots att jag aldrig kommer rösta på sossarna.
28 februari, 2009 - 06:49
Oscar är väl Sverigedemokrat? Hans åsikter räknas inte alls!