De nya smutsbruna moderaterna

Före valet gjordes en präktig helomvändning i moderaternas retorik. Plötsligt började partiets centrala företrädare prata väl om fackföreningsrörelsen och begreppet utanförskap lanserades. Det senare blev en hävstång i skuggan av socialdemokraternas bristande samhällskritik som öppnade låset till Rosenbad.

Det är ingen ovanlig metod i politiken. Vi minns alla hur Göran Persson talade väl om veganism och morötter när han lanserade den utmanande visionen om det gröna folkhemmet.

Nu är moderaterna igång igen. Av alla missnöjes och pajaspartier så ser dom tydligen Sverigedemokraterna som något som måste hanteras. Lösningen blir återigen en retorisk kuliss snarare än faktiskt innehåll. Vi hittar flirten i en debattartikel/luftballong från moderaternas arbetsgrupp i integrationsfrågor.

Strategin är enkel. Nu talas diffust om att invandrare måste lära sig svenska regler. Och bördan läggs där den hör hemma om man nu ska tolka moderaterna rätt.

Dvs på invandrarna.

Det handlar om att skuldbelägga för att elliminera sverigedemokraterna inte lösa det faktiska problemet.

Därför skriver den moderata arbetsgruppen med deras migrationsminister i spetsen inte om hur vi ska få småföretagare att anställa invandrare, hur man kan få fler banktjänstemän att tordas bevilja lån till invandrarföretagare eller hur vi ska få fler landsting att trotsa efternamnets uppförsbacke och erbjuda jobb efter kompetens. Moderaterna skriver inte om hur man ska få skatteverket att sluta diskriminera invandrarföretagare med utländskt efternamn.

Och varför skulle man i skriva sånt? Det ger inga röster.

En av de finare formuleringarna handlar om ”det svenska”. Man kan verkligen fråga sig vilka regler moderaterna talar om och vilken ”kultur” och värderingar de antyder. Här skulle arbetsgruppen gärna få vara tydligare.

  • Är det den svenska sedvänjan att skriva sura anonyma lappar i tvättstugan till den som inte tar luddet ur torktumlaren som ska framhållas?
  • Kan det vara den svenska traditionen att inte hälsa i tunnelbanan och att inte hålla upp dörren för sina medmänniskor som ska spridas?
  • Eller är det möjligen den svenska vanan att gå förbi med lite snabbare steg om någon råkar få ett epileptiskt anfall på torget som vi nu ska säkerställa till norm för hela samhället?

Förslaget ger en känsla av bristande empati och förståelse. Hela den hårdare retoriken bygger på ett vi och dom tänkande snett uppfrån som ska verka handlingskraftigt men mest är tomma ord. Är det någon som tror att det inte är svenska lagar som gäller i Sverige?

Moderaterna behöver nu en ny fasad/logotyp till sin senaste politiska retorik efter den fria rörligheten som man tjatat om länge.

Frågan är om man denna gång inte kan göra det enkelt för sig och byta bort den alliansbrandgula färgen till smutsbrunt så sparar man i alla fall lite skattepengar till PR-byrån. (För jag antar att det är skattebetalarna som även denna gång ska betala de moderata kampanjerna som följer i den nya retorikens spår).

Den relevanta frågan istället för allt trams i deras artikel kan kokas ner i en enda fråga. Var är jobben som Reinfeldt lovade att han skulle fixa?

THOMAS HARTMAN

[tags] integration, moderaterna, sverigedemokraterna, Tobias Billström, migrationsministern, de nya moderaterna, retorik, pr, marknadsföring, högerextremism, nationalism, främlingsfientlighet [/tags]

Inlägget publicerat av av Thomas Hartman - Håller du med eller tycker du något annat eller vill tipsa om något. Varför inte lägga en kommentar? ■ THOMAS HARTMAN är skribent, kommunikationsrådgivare och uppskattad föredragshållare om internet, politik och medias makt. Han är chef för Kommunikation och externa relationer vid Region Västerbotten. Han är förtroendevald i bland annat kommun och landsting sedan tjugotalet år och har jobbat som marknadsförare, regionchef och pressekreterare bland annat vid utrikesdepartementet i regeringskansliet. Tidigare har han bland annat jobbat som regionchef för Stiftelsen Sverige i Europa och som marknadsförare. Han är medförfattare till boken Vem bryr sig - en bok om Sverige. Hjalmarson och Högberg förlag. Stockholm. För att nå honom maila jthomas.hartman@gmail.com





Thomas Hartman

Comments

Författare: Thomas Hartman

■ THOMAS HARTMAN är skribent, kommunikationsrådgivare och uppskattad föredragshållare om internet, politik och medias makt. Han är chef för Kommunikation och externa relationer vid Region Västerbotten. Han är förtroendevald i bland annat kommun och landsting sedan tjugotalet år och har jobbat som marknadsförare, regionchef och pressekreterare bland annat vid utrikesdepartementet i regeringskansliet. Tidigare har han bland annat jobbat som regionchef för Stiftelsen Sverige i Europa och som marknadsförare. Han är medförfattare till boken Vem bryr sig - en bok om Sverige. Hjalmarson och Högberg förlag. Stockholm. För att nå honom maila jthomas.hartman@gmail.com

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.