Uppmaning: Bojkotta musikindustrin under tre veckor

UPPHOVSRÄTT. Scaber Nestor sprider en uppmaning om att genomföra en bojkott av skivbranschen under tre veckor. Det är ett bra initiativsom jag stödjer fullt ut.

Droppen som fick bägaren att rinna över för min del var branschens restriktioner av låtar på Spotify.

Men frågan är större än så.

Det pågår en nödvändig strukturomvandling inom skivindustrin. Men nöjesindustrin har så här långt valt att ta in lobbyister och ett batteri av advokater med backslick för att jaga fildelare istället för att se fildelningens möjligheter, bejaka den och uppfinna nya affärsmodeller.

En modell kan vara att införa stimavgift på bredbandet eller så kallad kassettskatt så är problemet löst. Då får artisterna betalt samtidigt som vi slipper höra klagosången och ångesten från en bransch som tror att förändring är samma sak som förnedring.

Vi ska inte ha privata poliser som opererar på svensk mark. Reinfeldt är helt fel ute i den här frågan. Högerns stöd till den stela musikbranschen konserverar det bestående.

Verkligheten visar att det inte finns något samband mellan fildelning och minskad försäljning.

En bojkott kan se ut som följande (Calandrella):

* Inga inköp av CD-skivor.
* Inga inköp av filmer.
* Inga inköp av datorspel.
* Inga biografbesök.
* Inget hyrande av filmer.

Musikbranschen behöver lära sig att initiativ som spotify är bra och efterfrågat. Därför ingår inte Spotify i bojkotten.

Börjar: den 9 februari 2009 kl. 00:05
Avslutas: den 1 mars 2009 kl. 23:55

Delta du också. Börja med att gå med i denna facebook-grupp.


THOMAS HARTMAN

Andra som stödjer bojkotten och skriver klokt om detta; argast.nu, Jens O, Calandrella, mina moderata karameller, Olofs blogg, Sidvind, Farmor Gun, Zac, Anna Troberg, Xor, Jörgen Boström, Hax, Ett otygs funderingar, Anders Widén, Scratches and dust, satmaran

[tags] upphovsrätt, bojkott, ipred, the pirate bay, film, musik, Fredrik Reinfeldt, fildelning, spotify, politik, samhälle, kultur[/tags]

Inlägget publicerat av av Thomas Hartman - Håller du med eller tycker du något annat eller vill tipsa om något. Varför inte lägga en kommentar? ■ THOMAS HARTMAN är skribent, kommunikationsrådgivare och uppskattad föredragshållare om internet, politik och medias makt. Han är chef för Kommunikation och externa relationer vid Region Västerbotten. Han är förtroendevald i bland annat kommun och landsting sedan tjugotalet år och har jobbat som marknadsförare, regionchef och pressekreterare bland annat vid utrikesdepartementet i regeringskansliet. Tidigare har han bland annat jobbat som regionchef för Stiftelsen Sverige i Europa och som marknadsförare. Han är medförfattare till boken Vem bryr sig - en bok om Sverige. Hjalmarson och Högberg förlag. Stockholm. För att nå honom maila jthomas.hartman@gmail.com





Thomas Hartman

Comments

Författare: Thomas Hartman

■ THOMAS HARTMAN är skribent, kommunikationsrådgivare och uppskattad föredragshållare om internet, politik och medias makt. Han är chef för Kommunikation och externa relationer vid Region Västerbotten. Han är förtroendevald i bland annat kommun och landsting sedan tjugotalet år och har jobbat som marknadsförare, regionchef och pressekreterare bland annat vid utrikesdepartementet i regeringskansliet. Tidigare har han bland annat jobbat som regionchef för Stiftelsen Sverige i Europa och som marknadsförare. Han är medförfattare till boken Vem bryr sig - en bok om Sverige. Hjalmarson och Högberg förlag. Stockholm. För att nå honom maila jthomas.hartman@gmail.com

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.