Obama: I en omöjlig situation

blood spotted money

USA. Det är kul att se hur ’varumärket’ USA ändrar laddning från att vara kritiserat och klandrat till att fyllas med hopp. Plötsligt läggs så mycket förväntningar på en person, hans familj och hans administration. Obama ska ordna allt från sjukvårdsystemet som inte fungerar via Bush:s haveri i Irak till klimathotet och dess strukturomvandling och krav på höjda drivmedelspriser.

Just nu är den nyinstallerade presidenten omöjlig att angripa för media såväl som republikanerna. Men frågan är hur lång tid det tar innan det vänder. Erfarenheten brukar ju vara att först hissa och sedan dissa. Vi får hoppas att han klarar förväntningarna och att han kan leverera mer än vacker retorik. Men tyvärr är realiteten hård. Med såna förväntningar är kraven i stort sett omöjliga för en normal människa att klara av.

Ingen avundsvärd situation.

THOMAS HARTMAN

Inlägget publicerat av av Thomas Hartman - Håller du med eller tycker du något annat eller vill tipsa om något. Varför inte lägga en kommentar? ■ THOMAS HARTMAN är skribent, kommunikationsrådgivare och uppskattad föredragshållare om internet, politik och medias makt. Han är chef för Kommunikation och externa relationer vid Region Västerbotten. Han är förtroendevald i bland annat kommun och landsting sedan tjugotalet år och har jobbat som marknadsförare, regionchef och pressekreterare bland annat vid utrikesdepartementet i regeringskansliet. Tidigare har han bland annat jobbat som regionchef för Stiftelsen Sverige i Europa och som marknadsförare. Han är medförfattare till boken Vem bryr sig - en bok om Sverige. Hjalmarson och Högberg förlag. Stockholm. För att nå honom maila jthomas.hartman@gmail.com





Thomas Hartman

Comments

Författare: Thomas Hartman

■ THOMAS HARTMAN är skribent, kommunikationsrådgivare och uppskattad föredragshållare om internet, politik och medias makt. Han är chef för Kommunikation och externa relationer vid Region Västerbotten. Han är förtroendevald i bland annat kommun och landsting sedan tjugotalet år och har jobbat som marknadsförare, regionchef och pressekreterare bland annat vid utrikesdepartementet i regeringskansliet. Tidigare har han bland annat jobbat som regionchef för Stiftelsen Sverige i Europa och som marknadsförare. Han är medförfattare till boken Vem bryr sig - en bok om Sverige. Hjalmarson och Högberg förlag. Stockholm. För att nå honom maila jthomas.hartman@gmail.com

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.