Är skadestånd enda vägen att minska risken för förtal?

pengar.jpg FÖREBYGGANDE. Flera medier har rapporterat hur TV4 stämts för grovt förtal av den förra moderatpolitikern Erica Lejonroos. Tv-bolaget har inte kollat fakta tillräckligt innan ett inslag. Bolaget erkänner förtal för att slippa en rättsprocess men vill inte betala de 1,9 miljoner i skadestånd som Lejonroos har begärt.

Det är en tråkig utveckling om det ska krävas stora summor i skadestånd för att media ska erkänna sina fel. Samtidigt är det logiskt att exempelvis hela nettoomsättningen som bygger på felaktig publicering borde pröjsas till den som genererat pengarna genom att offra sitt goda namn. Vi kanske landar där.

Det borde vara möjligt att jobba mer uppströms i frågan. Exempelvis kan man fråga sig varför är det så sällan vi kan se en svensk tidning självmant och på eget initiativ rättar sina fel. En sådan offensiv strategi med självsanering skulle troligen radikalt öka trovärdigheten i relationen till läsarna.

I stället publiceras rättelser motvilligt i uppenbart icke läsvänliga artiklar. Efter tvång.

Inlägget publicerat av av Thomas Hartman - Håller du med eller tycker du något annat eller vill tipsa om något. Varför inte lägga en kommentar? ■ THOMAS HARTMAN är skribent, kommunikationsrådgivare och uppskattad föredragshållare om internet, politik och medias makt. Han är chef för Kommunikation och externa relationer vid Region Västerbotten. Han är förtroendevald i bland annat kommun och landsting sedan tjugotalet år och har jobbat som marknadsförare, regionchef och pressekreterare bland annat vid utrikesdepartementet i regeringskansliet. Tidigare har han bland annat jobbat som regionchef för Stiftelsen Sverige i Europa och som marknadsförare. Han är medförfattare till boken Vem bryr sig - en bok om Sverige. Hjalmarson och Högberg förlag. Stockholm. För att nå honom maila jthomas.hartman@gmail.com





Thomas Hartman

Comments

Författare: Thomas Hartman

■ THOMAS HARTMAN är skribent, kommunikationsrådgivare och uppskattad föredragshållare om internet, politik och medias makt. Han är chef för Kommunikation och externa relationer vid Region Västerbotten. Han är förtroendevald i bland annat kommun och landsting sedan tjugotalet år och har jobbat som marknadsförare, regionchef och pressekreterare bland annat vid utrikesdepartementet i regeringskansliet. Tidigare har han bland annat jobbat som regionchef för Stiftelsen Sverige i Europa och som marknadsförare. Han är medförfattare till boken Vem bryr sig - en bok om Sverige. Hjalmarson och Högberg förlag. Stockholm. För att nå honom maila jthomas.hartman@gmail.com